Opeisbaarheid van de btw: definitieve regeling

17/11/14

De uitreiking van de factuur vooraleer het belastbaar feit zich heeft voorgedaan, is met ingang van 1 januari 2013 geen oorzaak van opeisbaarheid meer. Gezien de praktische moeilijkheden waarmee belastingplichtigen worden geconfronteerd door het feit dat een voorschotfactuur dat werd uitgereikt voor de inning of voor het belastbare feit geen oorzaak van opeisbaarheid meer is, voorzag de administratie een overgangsregeling die gold van 01.01.2013 tot 31.12.2013.

Tussen de uitreikingsdatum van de factuur (of een voorschotfactuur) en de levering van de goederen of diensten verloopt normaal enige tijd.

De administratie had overgangsmaatregelen voorzien.

Op 1 januari 2015 zou de teller weer op nul staan, alleen zouden de toegestane afwijkingen blijven gelden.

Vroeger was het allemaal eenvoudig. U schreef een factuur uit (al dan niet een voorschotfactuur) en de btw was verschuldigd.

Nu is het veel ingewikkelder, zelfs in de definitieve regeling.

In plaats van hier een uitvoerig betoog te houden, zullen we gewoon aanhalen wat de btw-beslissing van 07.10.2014 zegt.

Goeie moed, wat het is van een machiavellistische eenvoud!

Wie er niks van heeft begrepen, zal een boete moeten betalen tegen woekertarieven.

Begrijpe wie kan ...

Gezien de complexiteit van deze materie, kozen we ervoor om u te verwijzen naar de beslissing zoals ze op Fisconetplus werd gepubliceerd.

http://ccff02.minfin.fgov.be/KMWeb/document.do?method=view&id=2206fc33-2e38-4012-814e-1cfc2d291dbb#findHighlighted

We geven een duidelijk voorbeeld: het voorschot.

U vordert een voorschot zonder een factuur uit te reiken. In principe betaalt u geen btw. Tenzij u het btw-bedrag op het document in kwestie vermeldt, zal dit beschouwd worden als een factuur.

U kunt echter aanspraak maken op een aantal toegestane afwijkingen "als het document de vermoedelijke datum van opeisbaarheid van de belasting op het voorschot aangeeft of als de datum van uitreiking van de factuur en de datum van de opeisbaarheid van de btw in dezelfde aangifteperiode vallen."

Hebt u het allemaal begrepen? Wij niet. Nochtans is de tekst een uitvoerige reproductie van dat deel van de btw-beslissing.

U zult ook een goed georganiseerde agenda nodig hebben om te weten wanneer u de te betalen btw moet aangeven.

Veel plezier ermee en vergeet niet dat de administratieve vereenvoudiging al sinds jaar en dag op het menu van opeenvolgende regeringen staat.

Het zal echter een stuk gemakkelijker zijn om de btw te betalen bij de uitreiking van de factuur ... zoals tevoren. Een goed financieel beheer is nog altijd een stuk gemakkelijker dan dwangbevelen van de btw-administratie opvolgen.
bron : comptaccount

terug