Eerste details bekendgemaakt over tax shift

24/07/15

 

Eerste details bekendgemaakt over tax shift

De regering Michel heeft deze morgen een akkoord bereikt over de begroting voor dit en de komende jaren.

Tijdens de persconferentie van deze middag lichtten de eerste minister en zijn collega’s de beweegreden en de hoofdlijnen van het akkoord toe.

Een belangrijke pijler in het akkoord is de zogenaamde “tax shift”, die ertoe strekt de lasten op arbeid te verschuiven naar andere inkomsten.  Deze maatregel zou tegen 2018 op kruissnelheid moeten zijn en een verschuiving betekenen van 7,2 miljard euro.

In afwachting van verdere details en teksten wensen wij alvast de op heden voorhanden zijnde informatie aangaande de tax shift met u te delen.

De tax shift heeft twee doelstellingen: de competitiviteit van de Belgische ondernemingen versterken en de koopkracht van de burgers verhogen.

De competitiviteit van de Belgische ondernemingen wenst men te verhogen middels volgende maatregelen:

  • De sociale zekerheidsbijdragen van de werkgever zouden gradueel worden verlaagd van 33% naar 25%;
  • De investeringsaftrek zou opnieuw worden uitgebreid;
  • De lasten op nacht- en ploegenarbeid zouden worden verlaagd voor de werkgever;
  • Er zouden fiscale maatregelen worden genomen ter bevordering van onderzoek en ontwikkeling en technische innovatie.

De verhoging van de koopkracht van de burgers zou zich veruitwendigen door een aantal wijzigingen in de personenbelasting, in het bijzonder ten behoeve van de lagere lonen, zoals:

  • Een verhoging van bepaalde inkomensschijven in de personenbelasting (die de toepasselijke progressieve tarieven bepalen), waardoor men minder snel hogere belastingtarieven zal bereiken;
  • Een aanpassing van de werkbonus;
  • Een verhoging van enkele belastingvrije minima.

Een dergelijke lastenverlaging in het kader van een tax shift dient uiteraard te worden gefinancierd.
Er wordt onder meer verwezen naar volgende “bronnen”:

  • De btw-verlaging voor particulieren op elektriciteit van 21% naar 6% zou worden teruggedraaid;
  • In het kader van de bevordering van de volksgezondheid en het milieu zouden de accijnzen op ongezonde en milieuvervuilende producten zoals diesel (met uitzondering van professionele diesel), tabak en alcohol verhoogd worden. Tevens zou er een zogenaamde “vettaks” worden ingevoerd;
  • De roerende voorheffing zou verhoogd worden van 25% naar 27%. De gereglementeerde spaarrekeningen zouden evenwel vrijgesteld blijven;
  • Een verhoogde inning van de zogenaamde “kaaimantaks”;
  • Er zou een belasting worden ingevoerd voor meerwaarden op beursgenoteerde aandelen die minder dan 6 maanden worden aangehouden;
  • Er zou gesleuteld worden aan het belastingregime van vastgoedvennootschappen

Meer details zijn op dit ogenblik nog niet bekend. We volgen de verdere uitwerking van de maatregelen op en staan graag ter uwer beschikking voor meer uitleg.

Delphine Noré, Senior Associate (delphine.nore@tiberghien.com)
Bart De Cock, Associate (bart.decock@tiberghien.com)       


terug