Uw verslag permanente vorming 2016

31/01/17

Uw verslag permanente vorming 2016


Indien u uw verslag reeds heeft ingevuld, kunt u dit bericht negeren.

Geachte confrater,

Vooreerst wensen wij u een fantastisch 2017 toe!

Dankzij permanente vorming kunnen we onze kennis rond ondernemerschap en onze rol als adviseur van de ondernemer blijven waarmaken. Om onze competenties te onderhouden en de kwaliteit van onze dienstverlening te blijven garanderen is permanente vorming voor ons onontbeerlijk. U kunt het artikel over de permanente vorming terugvinden in het laatste nummer van Accountancy & Tax (4/2016).

In toepassing van de Norm inzake permanente vorming en overeenkomstig de aanbevelingen van de Raad, dienen alle interne en externe accountants en/of belastingconsulenten* zich te houden aan de verplichting om tijd te besteden aan permanente vormingsopleidingen:

  • Minimaal 20 uren per kalenderjaar
  • Minimaal 120 uren binnen een periode van 3 opeenvolgende kalenderjaren, volgende verhoudingen dienen gerespecteerd te worden, categorie A (minimaal 60%) en categorie B (maximum 40%, waaronder ook opleidingen op afstand)

Ieder jaar dient men deze verplichting na te komen. Het Instituut is niet bij machte om vrijstellingen te geven op deze plicht. Het verslag permanente vorming dient elektronisch te worden ingevoerd. Daartoe dient u naar het informatie- en uitwisselingsplatform te gaan en de app ‘Mijn permanente vorming’ te kiezen. Sinds de invoering van het elektronisch verslag worden de verslagen op papier niet meer aanvaard.

Het verslag voor de permanente vorming voor het kalenderjaar 2016 – dat loopt van 1 januari 2016 tot 31 december 2016 – dient ten laatste tegen 28 februari 2017 te worden ingevoerd. U kunt uw vormingsuren in de overzichtstabel valideren waarna u een bericht zult ontvangen waarop het aantal ingevoerde vormingsuren zal vermeld staan. U heeft de mogelijkheid uw verslag te allen tijde aan te passen.

Het huidige systeem laat toe dat u minder dan 20 uren permanente vorming kunt valideren, maar deze uren worden als onvoldoende beschouwd (zie art. 3 van de norm permanente vorming). Daarvoor kunt u in de toekomst verschillende herinneringen die een administratieve kost met zich meebrengen, ontvangen.

De verplichting tot het volgen van permanente vorming kan niet ontlopen worden door het betalen van één of meerdere administratieve kosten. Die kosten kunnen overigens niet ongedaan gemaakt worden (beslissing van de Algemene Vergadering van het IAB van 30 april 2016). Het betalen van een administratieve koste ontslaat u niet om niet aan uw permanente vorming te voldoen.

Daarom vragen wij u ons tijdig de reden waarom u niet aan deze verplichting heeft kunnen voldoen te willen meedelen. Op die manier vermijdt u herinneringen. De Commissie permanente vorming zal uw dossier dan behandelen en u een antwoord versturen.

De geldige aanwezigheidsattesten dienen gedurende vijf jaar door de accountant en/of belastingconsulent te worden bewaard en op elk verzoek van het Instituut te worden voorgelegd.

Wij vragen u eveneens om ook de andere gegevens in uw e-loket na te gaan en zo nodig aan te passen. Het e-loket bevat uw persoonlijke informatie met betrekking tot uw lidmaatschap bij het Instituut en vormt de basis van een goede informatiestroom tussen uzelf en het Instituut. Uw gebruikersnaam is lvandenb1.

Indien u uw e-mailadres nog steeds niet heeft gevalideerd, vragen wij u met aandrang dit zo spoedig mogelijk te willen doen, klik hier.

Permanente vorming is de wil om uit te blinken!

Wij danken u bij voorbaat voor uw inzet en medewerking.

Met de meeste hoogachting,


Bernard DENYS Rolf DECLERCK

Ondervoorzitter
Commissie permanente vorming

Voorzitter
Commissie permanente vorming


(*) ook wie na stopzetting van zijn beroepswerkzaamheden een korting van 50% op zijn ledenbijdrage geniet en wie in het buitenland werkt.


terug