Communicatie met de administratie: MyMinFin - E-box

8/02/22
Geachte,

KVABB krijgt regelmatig vragen rond de communicatie van en met de administratie van de dienst Financiën.
We hebben de vraag gesteld, waarom de antwoorden op vragen, soms wel, soms niet, geweigerd wordt door de administratie.

Dit is het antwoord dat we ontvingen: Lees even mee...

Geachte,

Wij hebben uw vraag van 04/02/202, gericht aan de Minister van Financiën, goed ontvangen en hebben er de nodige aandacht aan besteed.

De FOD Financiën heeft beslist om het gebruik van e-mail geleidelijk stop te zetten gezien de risico’s voor de gegevensveiligheid.

Hoewel het gebruik van e-mails vrij eenvoudig en snel is, ontstaan er risico's zoals het niet naleven van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (GDPR), het verlies van gegevens, tijdverlies wanneer mails niet bij de juiste dienst terecht komen, het uitblijven van een antwoord bij afwezigheid.

In de toekomst willen wij het gebruik van e-mails geleidelijk stopzetten en vervangen door het digitale kanaal MyMinfin en de eBox (My eBox en eBox onderneming).

MyMinfin zullen we gebruiken om:

  • documenten naar de belastingplichtigen te sturen (brieven, aanslagbiljetten, attesten, controleverslagen …),
  • de belastingplichtigen toe te laten om:
    • te antwoorden op onze brieven,
    • onze diensten te contacteren.
Zodra een document beschikbaar is in MyMinfin, zullen de belastingplichtigen een melding in de eBox krijgen om hen te verwittigen. De eBox is immers de elektronische brievenbus van burgers/ondernemingen. Ze centraliseert de officiële documenten van alle overheidsdiensten.

Op termijn zullen we aan de belastingplichtigen geen e-mailadressen meer meedelen (noch dienstadressen, noch persoonlijke). Deze zullen dan ook niet meer vermeld staan in de nieuwe versie van de brieven.

Er komt wel een overgangsperiode waarin het nog mogelijk zal zijn om een dienstadres toe te voegen in de brief.

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Hoogachtend


terug