De hervorming van het Btw-boetesysteem

20/01/15

Mondelinge parlementaire vraag nr. 872 van mevrouw Veerle Wouters dd. 16.12.2014

Mondelinge parlementaire vraag nr. 872 van mevrouw Veerle Wouters dd. 16.12.2014

Kamer, Integraal verslag - Commissie voor de Financiën, 2014-2015, CRIV 54 COM 039 dd. 16.12.2014, blz. 54

De hervorming van het Btw-boetesysteem

VRAAG

de minister, het regeerakkoord voorziet erin dat het Btw-boetesysteem en de nalatigheidsinteresten zullen worden hervormd met als uitgangspunt de goede trouw van de belastingplichtige in plaats van de kwade trouw.

Vanwege het allesomvattend karakter van het Btw-boetesysteem werd al eens gezegd dat de afkorting Btw staat voor de boete op de toegevoegde waarde, in plaats van belasting op de toegevoegde waarde. Voor de minste overtreding van een Btw-formaliteit voorziet de Koning immers in een administratieve geldboete, ook al leidt de overtreding van de Btw-regelgeving niet direct tot een schade voor de overheid. Recent kreeg iemand die een Btw-klantenlisting nihil laattijdig had ingediend een administratieve geldboete van 3 000 euro.

Wanneer een Btw-plichtige met 100 % recht op aftrek de Btw vergeet te verleggen in de Btw-aangifte, kan een proportionele geldboete van 20 % worden opgelegd. De Schatkist heeft nochtans geen enkel nadeel. In Nederland zou er in dat geval geen proportionele geldboete worden geheven.

Een spontane rechtzetting leidt bovendien niet noodzakelijk tot een situatie waarbij er geen geldboetes meer kunnen worden opgelegd. In regel kan een Btw-plichtige volgens het Btw-boetesysteem de laattijdigheid van een Btw-formaliteit niet corrigeren.

Doorgaans wordt de wetgeving voorbereid door de administratie. Hun deskundigheid om voor elke overtreding in een administratieve geldboete te voorzien, trek ik niet in twijfel, begrijp me niet verkeerd. De toepassing ervan wordt echter door Btw-plichtige en in het bijzonder accountants en boekhouders anders ervaren. Bij de hervorming van het Btw-boetesysteem zou hun inbreng ongetwijfeld nuttig zijn om tot een evenwichtig systeem te komen.

Mijnheer de minister, zijn de werkzaamheden om de koninklijke besluiten 41 en 44 te herzien, reeds opgestart? Wordt er in dat kader overleg gepleegd met de beroepsinstituten, meer bepaald het IAB en het BIBF?

Mogen wij aannemen dat een eventuele verlaging van de Btw-boetes ook van toepassing zal zijn op hangende betwistingen?

ANTWOORD (de minister van Financiën)

Mevrouw Wouters, op 1 juli 2012 is het KB 44 tot vaststelling van het bedrag van de niet-proportionele geldboete op het vlak van de Btw in werking getreden. Het KB wil een ontradend effect creëren ten opzichte van de niet-naleving van bepaalde Btw-verplichtingen naar analogie met artikel 445 van het WIB.

De geldboeten worden vastgelegd volgens een schaal die rekening houdt met de aard en de ernst van de overtreding. Het is inderdaad belangrijk dat men daarbij in eerste instantie uitgaat van het principe van de goede trouw. Voor een eerste en tweede gelijkaardige overtreding wordt een verminderde geldboete toegepast. Slechts wanneer de overtreding wordt begaan met de bedoeling om de belasting te ontduiken, wordt het bedrag van de hoogste geldboete verdubbeld tot maximaal 5 000 euro per overtreding.

De regering heeft niet de intentie om het systeem van de niet-proportionele fiscale geldboete ten gronde te herzien.

Wat de toepassing van de proportionele of evenredige fiscale geldboete inzake Btw betreft, is nog steeds het KB 41 van 30 januari 1985 van toepassing. Hierin wordt reeds het principe toegepast dat volledige kwijtschelding wordt verleend voor een spontane rechtszetting vóór enige tussenkomst van de administratie. Het is de bedoeling om het systeem van de proportionele geldboete eveneens te hervormen en te actualiseren volgens de principes die vrij recent werden ingevoerd voor de niet-proportionele geldboete.

Een hervorming van het boetesysteem heeft uiteraard niet noodzakelijk tot gevolg dat de fiscale geldboetes zullen worden verlaagd, gelet net op het ontradende karakter dat men beoogt.

Ik kan iedereen ervan verzekeren dat dat alles zal gebeuren in overleg met de vertegenwoordigers van de cijferberoepen en dat er op dat vlak trouwens reeds diverse gemengde werkgroepen aan de slag zijn.

CONCLUSIE

Ik ben blij te horen dat men onder andere het IAB betrekt bij de hervorming. Het gaat mij erom dat men vaak problemen heeft met de informaticatoepassingen, waardoor het moeilijk is om bepaalde aangiftes tijdig binnen te sturen. Ik hoop dat men er rekening mee houdt dat men bijna altijd te goeder trouw zijn aangifte probeert te doen. Er worden soms wel heel hoge boetes gegeven voor een halve dag of enkele uren vertraging. Ik hoop dat die problemen bij de besprekingen meegenomen worden.

bron : fiscalnet


terug