De spreker Pieter Debbaut wil volgende info met jullie delen:
Bijna 4 miljoen belastingbelastingplichtigen ontvangen dit jaar een VVA (voorstel van vereenvoudigde aangifte). Dat
zijn er 730.000 meer dan vorig jaar. Indien het VVA inhoudelijk correct is,
hoeft de belastingplichtige niet te reageren. In dat geval ontvangt hij
automatisch op een later tijdstip zijn aanslagbiljet. Is het VVA niet correct of
niet volledig, o.m. omdat bepaalde inkomsten ontbreken, of nog omdat uitgaven
met recht op vermindering niet zijn vermeld, dan heeft de belastingplichtige de
plicht om te reageren. Heeft de belastingplichtige een ‘papieren’ VVA ontvangen,
dan kan worden gereageerd via het antwoordformulier waarop de aanvullingen en/of
correcties kunnen worden vermeld. Gemakkelijker is het evenwel om het VVA elektronisch aan te
passen via tax-on-web.
Reageren via
tax-on-web moet wel ten allerlaatste gebeuren tegen 16 juli 2020, ook wanneer de aangifte zou worden
ingevuld door een mandataris! Kortom: is een VVA
ontvangen dan heeft de mandataris niet langer de tijd tot 22 oktober om voor
zijn klant een ‘geldige’ aangifte in te dienen.
Bovendien is bij KB van 30 april 2020 (Belgisch Staatsblad, 11 mei 2020) de
mogelijkheid geschrapt om via MyMinfin de Administratie te laten weten dat men
in de toekomst niet langer een VVA wenst te ontvangen.
Vriendelijke groeten,
Pieter Debbaut